zaterdag 15 mei 2010

Tekst Omlijnen

Image and video hosting by TinyPic

De witte rand om de tekst heb ik als volgt gemaakt:

- Open een transparante afbeelding.
- Stel achtergrondkleur in in het materialenpalet.
- Zet een tekst (vector) op de transparante afbeelding.

Image and video hosting by TinyPic

- Menu Lagen > Omzetten naar rasterlaag.
- Menu Selecties > Alles Selecteren
- Menu Selecties > Zwevend
- Menu Selecties > Wijzigen > Uitbreiden : 3 pixels. Zie hieronder:

Image and video hosting by TinyPic

Laat de selectie aan staan.

- Dupliceer de rasterlaag (menu Lagen > Dupliceren).
- Stel voorgrondkleur in. Hier dus wit.
- Klik op het kannetje op de gereedschapsbalk en vul de selectie (op de duplicaat-laag!:

Image and video hosting by TinyPic

- Trek in het lagenpalet de laag met de blauwe tekst (in mijn geval) naar boven, zodat-ie boven de laag met witte tekst staat.

Image and video hosting by TinyPic

- Zet de selectie uit (menu Selecties > Niets Selecteren). Tenzij je er nog een zwarte schaduw achter wilt hebben.
- Laat de selectie dan aan staan en ga naar menu Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw.

Nu kun je de selectie echt uitzetten. Je kunt de tekst kopiëren naar waar je mee bezig bent en plakken. Of je slaat de tekst op als PNG.
Ik heb hier vaker aandacht aan besteed. Meer ...
Het lettertype dat ik gebruikt heb heet LHF Casablanca. Bij mij te downloaden.

Geen opmerkingen: